Wat is jouw inzet in je online marketing, is dat marketingbudget in je campagnes, tijd en energie in je content marketing of besteed je het volledig uit? Ongeacht wat je inzet ook is, denk er goed over na. Dat gaat verder dan alleen je marketingbudget.
Inzet is hier een breed begrip. Het kan tijd zijn, geld, energie of creativiteit. In een marketingcampagne op social media wil je dat alles klopt. De uitingen, (afbeeldingen, video of tekst) je platform, (website, social media pagina) en je advertentiebudget. Als deze drie dingen rond zijn, je een funnel en een campagneplan hebt uitgedacht kan je van start gaan!
Wat een gedoe, promoted posts werken toch ook gewoon?
In theorie wel, alleen moet je op dit moment niet vergeten dat alle sociale media een verdienmodel hebben. Facebook en Instagram hebben hier handig op ingespeeld. Door bij bedrijven naast elke post zo’n mooie blauwe ‘promoten’ knop te plaatsen hebben ze een makkelijke manier gevonden om ondernemers zonder marketingachtergrond geld afhandig te maken. Besteed er een paar euro aan en je ziet snel resultaat. Toch?
Marketing Zonder Plan
Dat, is MZP. Marketing Zonder Plan, en het is volledig te begrijpen dat veel ondernemers hier gebruik van maken. Je hebt het immers al druk genoeg, laat staan dat je dan nog druk wil zijn met je promoted posts.
Geloof me, hier energie voor inzetten loont echt, en zorgt ervoor dat je minder met hagel aan het schieten bent. Maak je inzet kloppend, zorg voor een content- en advertentiestrategie waardoor je daadwerkelijk rendement gaat halen uit de euro’s die je in je social media marketingbudget stopt. Wil je Marketing Met Een Plan? Volg dan onderstaand stappenplan.
- wat is je doel?
- hoe komt een bezoeker van je pagina/website bij dat doel?
- maak je website funnel inzichtelijk;
- wat is content voor je social media dat hierbij past?
- hoeveel geld levert een conversie (doel bereikt) me op;
- doelgroep instellen;
- marketingbudget bepalen;
- campagne kan live!
Maar wat wordt nou mijn inzet?
Je inzet wordt bepaald door de CPC, (cost per click) of CPM. (cost per mille views). Instagram en Facebook hebben inzichtelijk gemaakt hoeveel (naar schatting) bezoekers er door gaan klikken op je advertentie of hoeveel mensen uit je doelgroep hem gaan zien. Van daaruit kan je een begroting maken van hoeveel budget er naar de campagne toe moet om je gewenste percentage ROI (return on investment) te krijgen.
Heb je hier hulp bij nodig, of wil je er over sparren? Laat dan je gegevens achter, dan spreken we elkaar snel!
Meer speltips? Lees hier Speltip 6: spreid je kansen.