We weten van de oude Holland Casino reclames dat het goed is om op meerdere paarden te wedden. Je weet immers nooit waar de prijs op valt. Je zou zeggen dat dit in online marketing en content marketing in mindere mate het geval is, maar niets is minder waar.
We zijn in de distributie van onze content afhankelijk van de platformen waar content op gedeeld kan worden. Dat is namelijk de plek waar je doelgroep en je potentiele klanten zich bevinden. Volg je me nog?
Het probleem hiervan is dat deze platformen niet in jouw beheer zijn. Ze zijn niet van jou en je bent ook geen groot aandeelhouder. Het zijn bedrijven met als doel het maken van winst, en wanneer zij dat willen veranderen ze de spelregels. Dit zie je vaak wanneer Instagram het algoritme (voor de zoveelste keer) verandert. Heel het content-makend universum slaat op tilt! Chronologisch of niet? Werkt het om de nieuwste features van Instagram te gaan gebruiken? Het is een constant spel waar we ons aan aanpassen en mee doorgaan.
Wet- en regelgeving in Europa
Het aanpassen van een algoritme is maar een kleine manier waarop content platformen een uitdaging kunnen zijn in je online marketing. We hebben ook te maken met wet- en regelgeving vanuit Europa. Zo is er onlangs een procedure gestart in Oostenrijk tegen Google Analytics vanwege het overtreden van de AVG, en mag je volgens diezelfde wet geen gebruik meer maken van Mailchimp omdat de servers niet in Europa staan.
We hebben in de online marketing veel te maken met bedrijven uit Silicon Valley waar minder strenge regels zijn omtrent persoonlijke gegevens dan in Europa. Het kan daarom zo zijn dat van de een op andere dag jouw content platform naar keuze in overtreding is volgens Europese wetgeving, en dat het gebruik ervan jou een boete op kan leveren. Zorgen die bedrijven voor een oplossing? Meestal wel, alleen moet je daar niet vanuit willen gaan als marketeer.
Daarom, spreid je kansen. Zorg ervoor dat je op meer dan één platform actief bent, voor het geval dat er een wegvalt. Een leestip hierover is een blogpost van Cor Hospes, ‘Bouw niet op gehuurde grond’. Heb zelf een sterk platform en gebruik ‘gehuurde’ contentplatformen als side hustle.
Wat je uiteraard ook kan doen is een sterk merk bouwen en daarna weggaan van commerciële platformen. Wie dat heeft gedaan is Lush. Zij hebben hun accounts op TikTok, Instagram, Facebook, SnapChat en WhatsApp verwijderd. Dit hebben ze niet gedaan omdat ze zo bang zijn voor het wegvallen van een platform, maar omdat de manier van social media gebruik haaks staat op hun beleid. Het is hoe dan ook een bewijs dat je prima een sterk merk kan zijn zonder afhankelijk te blijven van platformen.
Dus wat dan wel?
Zorg voor een goeie website waar je bezoekers alle informatie kunnen vinden over je bedrijf, en gebruik de platformen voor je marketingdoel, maar niet als kern van je organisatie.
Pingback: Speltip 10: denk na over je inzet - Follow Fernweh