“How can less be more? That’s impossible, more is more.”
Ik houd van deze quote van Ynwie Malmsteen, en hij heeft gelijk tot op een bepaalde hoogte. Binnen online marketing heb ik steeds vaker het idee dat anderen hier ook op leven. Zodra er een nieuw online marketing platform is (of social media) springt iedereen er direct bovenop. Gelijk hebben ze, daar zit het publiek! Wat men alleen wel schijnt te vergeten is dat deze nieuwe platformen allemaal een andere manier van werken hebben. Ik neem TikTok hier als voorbeeld.
‘We moeten iets met TikTok!’ Als je online marketeer bent heb je dit vast voorbij horen komen. Er wordt een filmpje gemaakt, geupload maar het gewenste effect blijft uit. Dit wordt nog een keer of drie herhaald waarna er geen aandacht meer aan besteed wordt, of er wordt content op hergebruikt want ‘het is er toch al.’ 12 Views verder en de liefde is voorbij.
In den beginne was er… marketing!
Toen moderne marketing nog in de kinderschoenen stond -de uitvinding van de TV- was het makkelijk. In plaats van adverteren in kranten of met flyers werden er commercials uitgezonden op de drie zenders die toen bestonden. De kans dat je deze niet zag was klein; iedereen die kon keek TV. Simpel: één medium, veel tijd voor je boodschap en je product vloog van de schappen.
Hoe anders is dat nu, we moeten ons budget verdelen over de volledige marketingmix waarbij alles moet worden meegenomen. En dat is veel. Google Ads, Google Display, Social advertenties -Facebook, Instagram, Linkedin-, content creatie voor al die platformen + TikTok, DOOH, branded content, natives, influencers. Offline: kranten, TV, OOH, activaties.
Dat is nogal wat, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik zeg niet dat je voor één platform moet gaan en daar alles moet verkondigen (een bredere marketingmix kan ook gezond zijn) maar wil niet alles moeten doen. Dan ben je meer tijd kwijt met opzetten, monitoren en evalueren dan dat je het product aan het marketen bent.
Kies een gezonde marketingmix
More is more, maar kies hierin alleen de platformen waar je zelf tijd voor hebt om ze bij te houden en content voor te maken. En kies voor een goede, uitgedachte marketingmix waar rekening is gehouden met waar je potentiële klanten zich bevinden. Doe niet zomaar wat, denk erover na en stop met het doen omdat de rest het ook doet.