Een van de meestgestelde vragen in mijn vakgebied. Wat is de beste tijd voor mijn Instagram post? Er zijn talloze bedrijven en blogs die je direct een overzicht voorschotelen met heatmaps van de tijden waarop de meeste mensen online zijn; dus hoe laat jij zou moeten posten. Maar zo simpel is het niet, en ik leg je graag uit waarom.
De beste tijd om te posten is wanneer de meeste mensen online zijn. Dat is in theorie ook zo, alleen kan je niet zien of de mensen die online zijn ook de mensen zijn die interactie hebben met jouw posts. Ook het Instagram algoritme speelt hierin een rol. Nu is dat laatste recentelijk gewijzigd en worden de posts weer chronologisch weergegeven alleen kunnen we daar niet op rekenen. Instagram verandert immers zijn strategie vaker dan RutteIV het coronabeleid, dus je weet nooit hoelang dat kan duren. Daarom moet je op zoek naar een duurzame strategie voor je posttijd en ritme.
Dus wat moet ik dan wel doen?
Testen wanneer jouw doelgroep veel interactie heeft met je content. Plan voor twee weken posts in op verschillende dagen, verschillende tijden. Houd je test scherp, gebruik dezelfde hashtags en ben consistent in je afbeeldingen. Na twee weken zou je een beeld moeten hebben van de interactie met je doelgroep en wanneer deze actief is op het platform. Daarna kan je gaan testen met de frequentie van je posts. Werkt drie keer per week beter, of heeft vaker meer zin? Alleen door testen kom je hierachter. Niet door wijze woorden van zelfbenoemde marketinggoeroes.
Dus:
Staar je niet blind op marketing clickbait, maar doe je eigen onderzoek in het Instagram universe. Jouw doelgroep is niet dezelfde als van de ander, focus op je eigen plan.
En dan nog iets.
Als er een perfect tijdstip was voor een Instagram post zou iedereen posten op die tijd, en zou jouw zorgvuldig gemaakte content volledig ondergesneeuwd worden door andere posts. Beter een irrelevant tijdstip met minder concurrentie dan strijden om 0,5 seconde focus van je kijker 😉